Friday, November 23, 2007

Bukan Sekadar pantomem

Bingkisan untuk ayah ibu
-pantomem murid tahun enam sempena Ihtifal ke 18 SMIH pada 17 Nov 2007-

Ayah, ibu
Daku ingin merakamkan terimakasih
Daku ingin menyatakan kekesalan
Daku ingin memohon maaf

Ayah, ibu
Pernah suatu ketika
Ketika kau pulang dari kerja
Aku meluru mendapatkanmu
Dan meminta kau memelukku
Sedang kau dalam kepenatan

Ayah, ibu
Pada ketika itu
Aku Cuma seorang anak kecil
Yang perlukan kasih sayang

Ayah, ibu
Bila aku pulang petang
Bajuku kotor dan mukaku comot
Dikau memarahiku

Ayah, ibu
Maafkan daku
Aku terlalu mentah untuk memahami
Yang ku tahu hanya seronok bermain
Ketahuilah ayah ibu
Itulah fitrah, bagi anak-anak kecil sepertiku

Ayah, ibu
Aku pernah melanggar pasu bunga kesayanganmu
Dan engkau membebel tentang kenakalanku
Maafkan aku sekali lagi
Jujurku nyatakan

Aku tidak pernah berniat untuk melakukannya
Aku sendiri tidak pernah ingin menjadi
Punca kemarahanmu

Ayah, ibu
Bila aku pulang dari sekolah
Membawa keputusan peperiksaan
Aku dapat melihat raut wajahmu
Yang tersenyum puas
Melihat kejayaanku
Aku juga dapat melihat

Seribu kekesalan pada wajahmu
Tatkala keputusan peperiksaanku merosot

Fahamilah ayah, ibu
Ketika aku berjaya, aku ingin dikau memujiku
Tatkala aku gagal, aku ingin sekali dikau memberi perangsang
Maafkan aku anakmu

Jika anakmu ini banyak menyusahkanmu
Aku hanya seorang anak
Yang masih perlukan
Kasih sayang, tunjuk dan ajarmu
Maafkan daku

Maafkan daku

Buat guru-guruku
Terima kasih atas segala-galanya

No comments: