Thursday, September 24, 2009
Jom Puasa Enam...
Hadis Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Muslim]
Wednesday, September 23, 2009
Projek Bumi Hijau
setiap kali balik kampung...sebelum pulang semula ke bandar, saya mesti 'tawaf' dua tiga kali keliling rumah pusaka. cari apa ye? kali ni musim buah tak menjadi. tak merasa pun duku...mungkin semuanya sedang berkabung.. yang penting, daun limau purut, segenggam cili dan lain-lain..hmm, takada yang dah masak pulak buah naga ni
ni pokok nangka kat rumah kakak saya di yong peng. tanahnya tak besar mana, cuma end lot teres biasa..tapi macam-macam ada, asam, pucuk ubi dan lain-lain.Tuesday, September 22, 2009
Raya..raya//raya
salam lebaran buat semua, maaf zahir batintahun ni solat sunat dan dengar khutbah raya di jb, ramai rupanya jiran2 saya masih belum balik kampung. penuh sesak masjid yang cuma boleh muat 200 orang..2 isi utama, perpaduan/ukhuwwah dan peringatan puasa enam..menjelang petang, makin sunyi dan sunyi..
2 syawal
first time raya tanpa abah dan mak. memang tak biasa dan kami adik beradik masing2 macam tak plan kemana dulu..pun begitu, jumpa juga abang kakak lain serentak di rumah kak long, usu dan abang.
apa khabar orang kampung?
ramai sedara mara sekampung yang senior dah sakit termasuk abang ipar kat yong peng.
tak sempat visit semua...mungkin 2nd round nanti. raya kat johor ni kan sebulan.
peh..bingit jugak bunyi mercun kat kampung. bergegar jugak jantung..bilala orang melayu nak berubah. dengar cerita masa marhaban ada satu famili tu bakar mercun setinggi pokok kelapa! peh...banyak jugak membazir tu
salam idilfitri..maaf zahir batin
Saturday, September 19, 2009
28 ramadhan
shopping 'sakan' hari ni...dari pagi sampai petang. selalunya masa2 ni masa balik kampung- satu hari...so ganti dengan shopping. kena shopping beli barang dapur sendiri..selalunya mak dan pak mentua je beli, balik2 dah siap je. kalau kat muar abang2 saya / aruah abah yang uruskan...pergh pasar dah 'pack' jugak..rasanya esok lagi ramai orang . tu dia 2/3 trolley orang shopping. beras je dah 2/3 kampit besar
ramai lagi orang qiam dan terawih...imam al-hafiz 2 orang tu pun dah balik.
ramai jiran-jiran saya orang dekat2 je, pontian..batu pahat. rasanya diaorang balik lepas sembahyang raya kat sini..macam saya. raya tahun ni pusing2 sekitar johor aje, balik muar, singgah batu pahat dan adik beradik sekitar jb dan kluang
salam aidil fitri
maaf zahir batin buat semua
ramai lagi orang qiam dan terawih...imam al-hafiz 2 orang tu pun dah balik.
ramai jiran-jiran saya orang dekat2 je, pontian..batu pahat. rasanya diaorang balik lepas sembahyang raya kat sini..macam saya. raya tahun ni pusing2 sekitar johor aje, balik muar, singgah batu pahat dan adik beradik sekitar jb dan kluang
salam aidil fitri
maaf zahir batin buat semua
Monday, September 14, 2009
kuliah subuh...
best pulak kuliah subuh ramadhan ni
terkini ustaz rifki bagi tips amalan malam lq
...baca surah alkahfi dan waqiah
doa...berserta amalan lain
nak safe, cari aje setiap 10 malam terakhir
banyak hadis pd malam 27
imam alghazali kata: malam 23 kalau puasa mula sabtu
...hmmm
selamat beramal buat semua
terkini ustaz rifki bagi tips amalan malam lq
...baca surah alkahfi dan waqiah
doa...berserta amalan lain
nak safe, cari aje setiap 10 malam terakhir
banyak hadis pd malam 27
imam alghazali kata: malam 23 kalau puasa mula sabtu
...hmmm
selamat beramal buat semua
Subscribe to:
Posts (Atom)
